2015. máj 07.

A legnagyobb 3D nyomtatott makett Magyarorszagon

írta: Erősné Bíró Imola
A legnagyobb 3D nyomtatott makett Magyarorszagon

hid_makett.jpgA makett teljes hossza 2 méter 60 centi. Ez akkora, mint egy teherautónak a szélessége. Ugyanis ez egy hídnak a makettje. Tudom, hogy nehéz elhinni, de ez nem ipari, hanem egy egyszerű asztali 3D nyomtatóval készült. A makettet te magad is megnézheted ...

 

 

... május 14 és 16 között Budapesten a Deák téren, az Akváriumban a 3D nyomtatás kiállításon. Bővebb infók a kiállításról a  3D Printing Days honlapján. 

Néhány szó a makettről

Egy olyan, a Dunára tervezett híd makettje, ami, ha megvalósul Komáromnál köti össze Szlovákiát és Magyarországot.

A makett méretaránya 1:250-hez. 

  • hossza: 2, 6 m
  • szélessége: 40 cm
  • magassága: 60 cm

Mivel a híd közös szlovák-magyar tervezés, mindkét országnak épült egy-egy makett. Vagyis két darab, teljesen egyforma makett készült. hid_madartavlatbol.jpg

 

A teljes makett

Minden, ami a hídon látható kb. 20 cm-es darabokból lett összeragasztva, mivel ekkora a nyomtatónk munka-asztala.

Az útpályákhoz  36 darab egyforma elem került felhasználásra. A terep is -ahogy minden más is- nyomtatással készült.

A két hídon együttesen, körülbelül 40 m korlát van. Képzeld el, hogy veszel 200 darab 20 cm-es csíkot, és nekiállsz ragasztgatni felfele. Mindaddig, amíg elérsz a 12. emeletre! És arról, hogy girbe-gurba legyen, szó sem lehet, minden, mint a szög úgy álljon. 

A 64 db feszítőkábel, 128 bekötési ponttal van rögzítve a hidakon. Emelett közel 100 lámpaoszlop is felragasztásra került.

A  személyautók nem nyomtatottak, hanem vasútmodell kellékek. 

A nyomtató

pb120028.JPG

A nyomtató, amivel készült

A nyomtató típusa: Wanhao Duplicator 4. Kétfejes asztali tárgynyomtató, nem ipari gép. Szálolvasztásos eljárással dolgozik (lásd FFF), vagyis műanyagból készült a makett. 

Használt anyag: PLA

Támasz anyag: PVA (vízben oldódó)  

Felhasznált mennyiség: 10 kg PLA

                                     <1 kg PVA

 Az összeállítás

Egyéb munkák mellett a két makett elkészítésén fél évig dolgoztak. A munka időtartalma, körülbelül három azonos részre tagolható:

1/3-ad rész modell készítés

1/3-ad rész nyomtatás

1/3-ad rész utómunka

Az utómunka alatt értjük a felületkezelést, ragasztást, festést. 

 

hid_lehajto.jpg

A híd biciklis és gyalogos lehajtója

Modellezés

 Az építészeti 3D tervek nem kerültek felhasználásra, mivel a felbontásuk túl nagy volt. E mellett szerkesztés közben nem vették figyelembe a nyomtathatósági feltételeket. Természetesen ez nem is volt céljuk, viszont így nem használható egyből nyomtatásra. 

Az útpálya modelljét egymás után 11-szer kellett újra szerkeszteni, míg a végső változat összeállt. Ami lehetővé tette a nyomtatást egymás után 36-szor.

A modellek között volt állított és fektetett is. Az automatikusan generált alátámasztás nem volt használható. E helyett külön modellt kellett szekeszteni az alátámasztásnak, ami némelyik változatban elérte a híd elem bonyolultságát. Minden változatban a nyomtató mindkét feje használatban volt az alátámasztás nyomtatásához. A használt támasz anyag a PVA volt. A szerkesztés Blender programmal történt. 

Egy pálya elem nyomtatása a modelltől és a beállításoktól függően 6 -12 órát vett igénybe! A nyomtató megfelelően működött, és a modellek is jól szerkesztettek voltak, ennek ellenére a nyomtatásoknak igen nagy százaléka (közel fele) selejt lett. Ezeknek jelentős része az otthoni 3D nyomtatási technológia jelenlegi korlátaiból adódik. (Még mindig nem az ipariról beszélünk.)

A következő problémák gyakran léptek föl:

- nagy munkadarab felpattanása

- állított munkadarab nyomtatás közbeni eldőlése

- kétfejes nyomtatásból adódó nehézségek

- kényes támasz anyag (PVA) okozta hibák

- fej eltömődése

 1_1.jpg

A pilon-t tartó pillér és a korlátok sokasága

A híd korlát elkészítése a nyomtató képességeinek a határán van. A szeletelő program kezelni sem tudta, ezért a különböző korlátok manuális G-kód programozással készültek. 

Érdemes volt-e 3D nyomtatóval készíteni?

Három fontos érv szólt a nyomtatás mellett. Egyik, hogy a híd alja bordás szerkezetű, más eljárásokkal azt egyenletesre és szépre elkészíteni sokkal körülményesebb és időigényesebb lett volna. egyseg.JPG

A híd szerkezet alulról (nyomtatott elem csiszolás után)

A másik érv az volt, hogy két azonos makett esetén a második elkészítése kb 30%-al kevesebb munkát igényel. 

Harmadik érv, hogy érdekes kihívás volt egy ekkora makettet 3D nyomtatással készíteni.

Érdemes volt kipróbálni, de ezzel a technológiával csak nagyon sok kiegészítő munkával lehet jó eredményt elérni.Összességében a végeredmény szép lett, amire büszkék lehetünk. 

Tanulság: egy következő hasonló munkánál nem lenne szempont, hogy minden nyomtatással készüljön. Inkább az, hogy minden alkatrész azzal az eljárással készüljön, ami a legcélszerűbb. 

Kötél idegek és arany kéz szükséges hozzá

avagy a készítők

A makettet Erős Levente 3D nyomtatott makett építő készítette és segítségére volt Kiss Imre többszörös díjnyertes dioráma készítő. Kiss Imre (Indiorama) munkáit facebook oldalán tudjátok megnézni, érdemes. 

A makettek a 3D Kívánság műhelyében készültek. original-2342-4917095.png

 

  

A makett helye 

 

Az egyik makett megtekinthető a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Budapest, XIII. Váci út 45. sz. "A" épületben lévő irodájának aulájában.

A másik makett Szlovákiában található.

Sajtó

Kinyomtatták 3D-ben az új komáromi Duna-hídat

 

3D Printed Bridge on the Danube Metaphorically Unites Slovakia and Hungary

Téged is kinyomtatnak 3D-ben az Akváriumban

PRIM hírek

 Több ezer látogató kíváncsi a jövő nyomtatási technológiájára az Akváriumban

Szólj hozzá

híd makett legnagyobb 3d nyomtatott