A legnagyobb 3D nyomtatott makett Magyarorszagon
A makett teljes hossza 2 méter 60 centi. Ez akkora, mint egy teherautónak a szélessége. Ugyanis ez egy hídnak a makettje. Tudom, hogy nehéz elhinni, de ez nem ipari, hanem egy egyszerű asztali 3D nyomtatóval készült. A makettet te magad is megnézheted ...
... május 14 és 16 között Budapesten a Deák téren, az Akváriumban a 3D nyomtatás kiállításon. Bővebb infók a kiállításról a 3D Printing Days honlapján.
Néhány szó a makettről
Egy olyan, a Dunára tervezett híd makettje, ami, ha megvalósul Komáromnál köti össze Szlovákiát és Magyarországot.
A makett méretaránya 1:250-hez.
- hossza: 2, 6 m
- szélessége: 40 cm
- magassága: 60 cm
Mivel a híd közös szlovák-magyar tervezés, mindkét országnak épült egy-egy makett. Vagyis két darab, teljesen egyforma makett készült.
A teljes makett
Minden, ami a hídon látható kb. 20 cm-es darabokból lett összeragasztva, mivel ekkora a nyomtatónk munka-asztala.
Az útpályákhoz 36 darab egyforma elem került felhasználásra. A terep is -ahogy minden más is- nyomtatással készült.
A két hídon együttesen, körülbelül 40 m korlát van. Képzeld el, hogy veszel 200 darab 20 cm-es csíkot, és nekiállsz ragasztgatni felfele. Mindaddig, amíg elérsz a 12. emeletre! És arról, hogy girbe-gurba legyen, szó sem lehet, minden, mint a szög úgy álljon.
A 64 db feszítőkábel, 128 bekötési ponttal van rögzítve a hidakon. Emelett közel 100 lámpaoszlop is felragasztásra került.
A személyautók nem nyomtatottak, hanem vasútmodell kellékek.
A nyomtató
A nyomtató, amivel készült
A nyomtató típusa: Wanhao Duplicator 4. Kétfejes asztali tárgynyomtató, nem ipari gép. Szálolvasztásos eljárással dolgozik (lásd FFF), vagyis műanyagból készült a makett.
Használt anyag: PLA
Támasz anyag: PVA (vízben oldódó)
Felhasznált mennyiség: 10 kg PLA
<1 kg PVA
Az összeállítás
Egyéb munkák mellett a két makett elkészítésén fél évig dolgoztak. A munka időtartalma, körülbelül három azonos részre tagolható:
1/3-ad rész modell készítés
1/3-ad rész nyomtatás
1/3-ad rész utómunka
Az utómunka alatt értjük a felületkezelést, ragasztást, festést.
A híd biciklis és gyalogos lehajtója
Modellezés
Az építészeti 3D tervek nem kerültek felhasználásra, mivel a felbontásuk túl nagy volt. E mellett szerkesztés közben nem vették figyelembe a nyomtathatósági feltételeket. Természetesen ez nem is volt céljuk, viszont így nem használható egyből nyomtatásra.
Az útpálya modelljét egymás után 11-szer kellett újra szerkeszteni, míg a végső változat összeállt. Ami lehetővé tette a nyomtatást egymás után 36-szor.
A modellek között volt állított és fektetett is. Az automatikusan generált alátámasztás nem volt használható. E helyett külön modellt kellett szekeszteni az alátámasztásnak, ami némelyik változatban elérte a híd elem bonyolultságát. Minden változatban a nyomtató mindkét feje használatban volt az alátámasztás nyomtatásához. A használt támasz anyag a PVA volt. A szerkesztés Blender programmal történt.
Egy pálya elem nyomtatása a modelltől és a beállításoktól függően 6 -12 órát vett igénybe! A nyomtató megfelelően működött, és a modellek is jól szerkesztettek voltak, ennek ellenére a nyomtatásoknak igen nagy százaléka (közel fele) selejt lett. Ezeknek jelentős része az otthoni 3D nyomtatási technológia jelenlegi korlátaiból adódik. (Még mindig nem az ipariról beszélünk.)
A következő problémák gyakran léptek föl:
- nagy munkadarab felpattanása
- állított munkadarab nyomtatás közbeni eldőlése
- kétfejes nyomtatásból adódó nehézségek
- kényes támasz anyag (PVA) okozta hibák
- fej eltömődése
A pilon-t tartó pillér és a korlátok sokasága
A híd korlát elkészítése a nyomtató képességeinek a határán van. A szeletelő program kezelni sem tudta, ezért a különböző korlátok manuális G-kód programozással készültek.
Érdemes volt-e 3D nyomtatóval készíteni?
Három fontos érv szólt a nyomtatás mellett. Egyik, hogy a híd alja bordás szerkezetű, más eljárásokkal azt egyenletesre és szépre elkészíteni sokkal körülményesebb és időigényesebb lett volna.
A híd szerkezet alulról (nyomtatott elem csiszolás után)
A másik érv az volt, hogy két azonos makett esetén a második elkészítése kb 30%-al kevesebb munkát igényel.
Harmadik érv, hogy érdekes kihívás volt egy ekkora makettet 3D nyomtatással készíteni.
Érdemes volt kipróbálni, de ezzel a technológiával csak nagyon sok kiegészítő munkával lehet jó eredményt elérni.Összességében a végeredmény szép lett, amire büszkék lehetünk.
Tanulság: egy következő hasonló munkánál nem lenne szempont, hogy minden nyomtatással készüljön. Inkább az, hogy minden alkatrész azzal az eljárással készüljön, ami a legcélszerűbb.
Kötél idegek és arany kéz szükséges hozzá
avagy a készítők
A makettet Erős Levente 3D nyomtatott makett építő készítette és segítségére volt Kiss Imre többszörös díjnyertes dioráma készítő. Kiss Imre (Indiorama) munkáit facebook oldalán tudjátok megnézni, érdemes.
A makettek a 3D Kívánság műhelyében készültek.
A makett helye
Az egyik makett megtekinthető a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Budapest, XIII. Váci út 45. sz. "A" épületben lévő irodájának aulájában.
A másik makett Szlovákiában található.
Sajtó

Kinyomtatták 3D-ben az új komáromi Duna-hídat
3D Printed Bridge on the Danube Metaphorically Unites Slovakia and Hungary
Téged is kinyomtatnak 3D-ben az Akváriumban
PRIM hírek
Több ezer látogató kíváncsi a jövő nyomtatási technológiájára az Akváriumban