2015. jan 17.

Az első 3D nyomtatott modell repülő

írta: Erősné Bíró Imola
Az első 3D nyomtatott modell repülő

piper_20140103.jpg " 'A sikeres leszállás az, ha saját lábadon hagyod el a gépet. A pompás leszállás az, ha a gépet mégegyszer lehet használni'. Mivel a gép egyben maradt ez pompás leszállás volt. " Írta nekünk kedves olvasónk Süli Tamás, amikor értesített az első haza 3D nyomtatott modell repülő elkészültéről. Örömmel osztotta meg veletek tapasztalatait, ahogyan mi is.

 

Január 3.-án repült először a Piper típusú modell repülő. Jól kezdődött nekik ez az év! A készítője és mi is a itt 3D Kívánságnál úgy tudjuk, hogy Magyarországon ilyet még senki nem készített 3D nyomtatással. Ha valaki máshogy tudja, rögtön szóljon nekünk, vagy hallgasson örökre, ahogy mondani szokták.

Az itt következő képre kattintva végigkövethetitek az utat a tervezéstől a szárnyalásig:

A repülő

 Az 1 méteres szárny fesztávolságú modell repülő nagyrészt nyomtatott PLA alkatrészekből készült, kiegészülve Balsa fával, fóliával és elektronikai alkatrészekkel.

 

szárny fesztáv   1 méter
farok-orr hossz 76 cm
teljes tömeg kb. 650 g     
nyomtatott PLA alkatrész kb. 300 g
motor, szabályzó, akkumulátor  kb. 300 g
ledek, balsa fa alkatrészek, ragasztó, fólia kb. 50 g

 

Tervezés


A terveket Tamás készítette. Kiindulási alapként balsa terveket és a Piper J-3 Cub repülőgépet használta.

Tervezéshez Google Sketchup-ot használt. Kezdőként vágott neki a feladatnak és komoly nehézségek nélkül sikerre vitte.

Idő

 Nulláról repülésig a projekt 3 hónapot tartott. A munkaórák becsült száma 50-60 óra körüli.

A nyomtatási idő nem mért, de egy elem (szárny borda vagy test elem) átlagosan 6 perc alatt készült el. Összesen mintegy 50 darabból áll a gép.

Hozzávetőlegesen 300 perc, vagyis 6 óra elegendő a nyomtatott alaktrészek elkészítéshez.

A nyomtató


Tamás egy Velleman K8200-as nyomtatót használt, PLA-val. Gyakorlatilag nem változtatott a gyári beállításokon.

Tapasztalatok

 Legnagyobb probléma:

 A nyomtatás során az alkatrész tárgyasztalhoz ragasztása. Vagyis nyomtatás közben sokszor felhajlott a nyomtatott elem. Ez főleg nagy alkatrészeknél fordul elő, és több dologgal is lehet kísérletezni a leküzdésére. Erre kitérünk egy későbbi bejegyzésben.

 

Összeillesztés:

Pillanatragasztót használt az összeállításhoz.

 

Fóliázás:

A modell repülőket zsugor fóliával szokták burkolni. Egyedi építés esetén ezt legkönnyebben vasalóval lehet ráragasztani a repülőre.

Tamás is vasalta a fóliát, és ez jól is működött. A hőre érzékeny PLA csak akkor deformálódott, ha túl sokáig volt rajta a vasaló. A hőlégfúvót azonban nem bírta a röpcsi, elhajlott. Ezért maradt helyenként ráncos a fólia. 

 

A 3D nyomtatás előnyei:

Előnye, hogy viszonylag pontos alkatrészeket ad.

Nyomtatás közben lehet dolgozni a már meglévő alkatrészekkel.

Megfelelő tervezés esetén az alkatrészek összeállítása egyszerű és gyors.

Tömegében összemérhető a Balsa fával mert fajsúlya ugyan nagyobb, de jobban kikönnyíthető.

Térbeli formák is készíthetőek egy lépésben.

Gyorsan lehet pótolni az alkatrészeket, ha kell. 

Célok és álmok

 A kísérlet távlati célja repülő építés egyetlen nap alatt. Ez a cél még messze van, de a mostani tapasztalatok azt igazolják, hogy nem lehetetlen. Megkötések szükségesek (gépméret, típus, részletesség...), de alapvetően működhet.

Következő lépés és cél a 3D nyomtatott alkatrészek arányának növelése és persze a hibák javítása. "Szeretnék a végén egy tetszetős és szépen repülő modellt készíteni."-fogalmazta meg céljait Tamás.

További információk

Süli Tamás

https://www.facebook.com/CserszegtomajModellrepter 

Szólj hozzá

magyar modell első repülő fejlesztő piper 3d nyomtatott